Realms of Change

Pelin "virallinen" juliste



Savonlinnan taidelukion 2. vuosikurssin viimeinen pitkän taideaineen kurssi oli pelisuunnittelu (MED09).


Miulle tuli ihan järkyttävä määrä ideoita heti; nettipeleistä konsolipeleihin, joiden ideat pyörivät howrsen multi serveristä genshinin yksinpelaamiseen.








Tosiaan pelin isoimmat innoitteet ovat olleet tavallaan:

  • Howrse - pikseliponipeli jota itse olen pelannut vuodesta 2011 asti
    • Toinen potentiaalinen juliste..
      Tietokoneella ja mobiililla pelattava yhteisöllinen peli, jossa voi pelata yksin mutta myös muiden ihmisten kanssa. 
    • Keskustelupalstoja pelaajille, joissa voi keskustella mistä vain (moderointi).
    • Mobiilisivu on erilainen kuin PCllä selkeyden takia, luultavasti jotkin osat ei toimi jos ovat liian vaikeita sormilla tehtäväksi.
    • Erilaisia tapahtumia joihin pelaajat voivat osallistua (luultavasti kuukausittaiset / pitempi jaksoiset kuin howrsessa).
    • Pelaajat pääsevät keräämään pokaaleja.
  • Sims 
    • Pelaaja saa itse tehdä oman/omat hahmot ja kaupungin (mutta paljon laajempi valikoima)
  • Detroit Become Human - peli josta olen hullaantunut siitä asti kun se tuli markkinoille
    • Hahmoilla voisi olla tapahtumissa samalla tyylillä
      jonkinlaisia tavoitteita, ja omat päätökset vaikuttavat lopputulokseen.

Kohderyhmänä ylläolevien pelien tavoin miun peli soveltuisi melkolailla kaikenikäisille; K18 versiot tietysti vain aikuisille. Haluaisin pelin olevan kaikenkaikkiaan ilmaispeli, mutta realistisesti voisi kuvitella siellä olevan joitakin maksullisia "bonuksia", joita voisi kuitenkin myös ilmaisesti hankkia. Isoimpana tavoitteena kuitenkin pelaajan omat valinnat ja mahdollisuus luoda juuri sellainen maailma, kuin he haluavat. 

Ensimmäinen ajatuskartta kun olin vihdoin ja viimein päättänyt pelin idean...



Pelin tyylin ja värimaailman suunnitteluun käytin mitä luultavimmin eniten aikaa. Heti alusta lähtien tiesin haluavani cell shading -tapaisen, animoidun tavan, joka ei kuitenkaan ole samanlainen kuin mitä normaalisti aasialaiset pelit ovat. Tätä varten olen käyttänyt paljon aikaa harjoitella juurikin mielessä olevan tyylin hiomista, ja siitä laitankin tähän esimerkkejä. 






Taustat haluaisin pitää yhtenäisenä, mutta myös mahdollisimman realistisena. Sivua ladattaessa puolestaan taustakuvana toimisi realistisen näköiset maisemat, sekä mahdollisesti omista hahmoista action kuvia.

Kuvat: 
(Ylhäällä) Näkymä vesikaupungista, jossa tosiaankin pitemmät matkat kuljetaan meritse. Historiaa opiskelevana on mielenkiintoista havaita, miten itselle tämä oli yksi ensimmäisistä ajatuksista...
(Vase) Maan alla olevasta kivi laaksosta, jossa ihmiset eivät kiirehdi vaan elämä on rauhallista ja matkoihin voi ja pitää varata aikaa ! Itse en yhtään tykkää nykymaailman "pitää tehdä mahdollisimman nopeasti ja heti siirtyä paikkaan B". 







      
(Vasen) Suunnitelma pelin aloitussivusta, koosta sekä lataussivusta.
(Oikea) Kuvaus miten tietokone- ja mobiiliversiot voivat erota toisistaan.


 
Esimerkkejä erilaisista kaupungeista
 ja erilaisista maastoista;
pelaaja voi valita taivaan ja maan uumenin välistä, mihin
 haluaa maailmansa perustaa...



 Äänimaailmaan kuuluu mahdollisimman luonnolliset äänet, kuten lintujen ja luontojen äänet. Itse tykkään vanhoista Chibli leffoista juurikin sen takia, ettei niissä ole mitään ylimääräisiä tausta musiikkeja.

Olisi myös mielenkiintoista saada oikeita ihmisten puheääniä, mutta toisaalta pelin omakieli tulee luultavasti olemaan englanti. Toki jos on joitain NPC hahmoja, joilla voisi olla erilaisia etnisiä taustoja ja kieliä...
 


Esimerkkejä hahmoista, ja tarkemmin esimerkkejä silmistä. Itse olen erittäin vahvasti kaikenlaista syrjimistä vastaan, jonka takia tavoitteena onkin mahdollisuuksien mukaan saada peliin hahmoille erilaisia rakenteellisia ja kulttuureja kunnioittaen myös symbolisia lisäyksiä, kuten mm. erilaisia hiustyylejä ja vaatetusta. Toki pitää pohtia, että saattaako jonkin kulttuurin piirteet olla niin henkilökohtaisia, ettei niitä sovi peliin lisätä. Itse tiedän mm. samoan kulttuurien tatuointien olevan erittäin viehättäviä, mutta en niitä voi itselleni ottaa, jos ja kun haluan kunnioittaa niiden alkuperää. Tästä syystä en myöskään tule lisäämään kolonialismia tai muita kansanmurhia korostavia rakenteita. Niitä ei pidä unohtaa, mutten myöskään halua niiden olevan osa peliäni. Pelissä tavoitteena on oman rauhan löytäminen, ja miten moderni maailma ei ehkä kuitenkaan ole se paras asetelma.


Tulen lisäämään paljon kuvia, ja erityisesti animoituja kohtauksia pelistä!
Laitan aina ylimmäksi merkinnän, milloin olen viimeksi päivittänyt, joten palaathan takaisin tsekkaamaan tilannetta <3

- Meri, 2024 syyskuu


No comments:

Post a Comment